Kips met nieuwe verpakking terug naar ongecompliceerde oorsprong
Almelo, 2 maart 2020 – In maart verschijnen de Kips-producten in een nieuw jasje in de schappen van de retailers. Dit redesign was nodig, omdat de uit 2015 daterende verpakkingen niet meer helemaal aansloten bij het uitgebreide assortiment van Kips. Naast leverworst, smeerworst en diverse snacks verbaasde Kips in 2018 immers vriend en vijand met de introductie van een zeer succesvol assortiment veganistische producten, waaronder vega-paté, vega-smeerworst en vega filet américain.
Sanne Westdijk, Brand Manager: “Kips is al 110 jaar een sterk merk. In de zomer van 2015 is het verpakkingsontwerp voor het laatst aangepast. Het werd toen ‘recht voor z’n raap’. In de jaren daarna heeft Kips zich met succes gericht op andere segmenten, zoals ‘snacks en borrel’, 50 procent minder vet (voorheen Linera) en veganistische producten.”
Ongecompliceerd lekker
Deze assortimentsuitbreiding maakte de tijd rijp voor een nieuw design. Sanne Westdijk: “Kips staat voor ‘ongecompliceerd lekker’, maar de oude verpakkingen straalden dit niet echt meer uit. De briefing aan het ontwerpbureau was dan ook: ‘Maak Kips weer Kips: ongecompliceerd, eerlijk, echt, spontaan, heerlijk en vooral gezellig’. De kwaliteitsbeleving en de smakelijkheid zijn verbeterd, net als de opvallendheid in het schap.” Het Kips-merk en -assortiment moeten niet alleen de huidige kopersgroep aanspreken, maar ook de jongere generatie.
Herkenbaar en aantrekkelijk
Het design is van verpakkingsontwerpbureau BRUM in Woerden. Sanne: “De verpakkingen betekenen geen grote stijlbreuk en blijven herkenbaar als Kips-verpakkingen. De productfotografie is aangepakt, het logo iets geactualiseerd. Het water loopt je in de mond wanneer je de verpakking ziet. Door productfotografie toe te voegen ontstaat er meer beleving bij het product. Dat zie je duidelijk in de TV-commercial die vanaf 16 maart te zien is en natuurlijk ook op www.kips.nl en bijbehorende socialmediakanalen.”